Værd at vide

 

Turbolader

En turbo består af det centrale lejehus med henholdsvis turbine og et kompressorhus, med en aksel i midten og skovlhjul i begge ender an akselen. Turbinehuset er monteret direkte på udstødningsmanifolden. Og turbinehjulet drives af motorens udstødningsvarme. Da begge hjul er forbundet af en gennemgående aksel, roterer kompressorhjulet med og indtager frisk luft. Ved høje nok motorhastigheder forekommer der en trykopbygning, hvorved motoren kan forsynes med betydeligt mere luft, end den kunne suge i sig selv, hvilket hvis vi tilfører nok brændstof resulterer i en højere motoreffekt. Lejehuset skal være vandkølet, da dette drastisk reducerer risikoen for koksning af olien. Turbinesidens opgave er at forsyne kompressorhjulet med energi, så det leverer den nødvendige luftstrøm og tryk hurtigt nok. Med de samme udstødningsforhold reagerer en lille turbine hurtigere end en stor, men tilbyder et højere udstødningsbagtryk ved høje hastigheder, hvilket er vanskeligheden ved at vælge turbinens størrelse. En god effektivitet af kompressorsiden bestemmes af trykforholdet og volumenstrømmen. Ved den optimale størrelse skal den optimale effektivitet (ca. 75%) placeres i et hastighedsområde, der ofte bruges. Jo lavere effektivitet, jo højere temperaturer, dvs. effektiviteten skal holdes så høj som muligt over hele hastighedsområdet.

Turbo

 

Performance map

Diagram over kompressor og turbine er ydelsesdiagrammer. Det gør det muligt at lære om deres effektivitet og opførsel. Kompressorens diagram sammenligner trykforholdet med volumenstrømmen (hastighed / gennemstrømning). Begrænsning af effektiviteten repræsenterer pumpegrænsen, her findes der ikke mere gennemstrømning, da luftstrømmen bryder af ved kompressorbladene. Dette sker for eksempel, når gasspjældet lukkes, når der opbygges et højt tryk, men volumenstrømmen er lav. Bagud buede vinger og en cirkulerende luftventil kan forhindre tilbagestrømning af gasserne og således ændre grænsen positivt. På den anden side er grænsen strømningshastigheden begrænset ved store volumenstrømme. Ved denne grænse er kompressoren ved tæt på opbrugt for dens strømningshastighed, hvilket sker, når lydhastigheden nås ved kompressorhjulet. Ved at forskyde hvert andet vingehjulblad opnår fabrikanterne en forsinkelse af grænsen. Turbine diagrammet sammenligner turbinetrykforholdet med turbinens gennemstrømning. Opførslen af ​​turbinen bestemmes af temperaturen og trykgradienten før og efter vingehjulet.

 

Wastegate

Styring af ladetryk ved hjælp af wastegate er den mest almindelige og bedste måde. En del af udstødningsgasserne ledes rundt om turbinehjulet, så snart det ønskede ladetryk er nået. Styring ved hjælp af WG er den bedst mulige, men alligevel spilder den værdifuld udstødningsenergi. Dette skyldes, at ventilen åbnes, også før turboen når det ønskede tryk, således at tilstrækkelig udstødningsgas kan ledes ved maksimalt tryk, så denne energi kan stadig bruges til at accelerere turbinhjulet, før det har nået målhastigheden. Den interne WG / vaccumdose er installeret i / ved selve turboen. En ulempe ved dette system er, at den omdirigerede udstødningsgas normalt er direkte bag turbinhjulet, foran udstødningsrøret (Y-røret) igen med den udstødningsgas, der driver turbinhjulet, samles, hvilket resulterer i høj turbulens. Med den eksterne WG skal disse to udstødningsgasstrømme samles meget senere til et frit valgbart sted (mindsteafstand fra turbineudløbet skal være ca. 50 cm), hvor f.eks. en tværsnitsudvidelse kan også finde sted. Denne eksterne WG har til gengæld den ulempe, at den, hvis den ikke er optimalt placeret og kan danne hvirvler foran turbinen, som forstyrrer hovedmassestrømmen. WG-udstødningen i udstødningsmanifolden skal ideelt placeres i volumenstrømmen for alle cylindre, i en flad vinkel fra hovedmassestrømmen (ingen ret vinkel) og monteret symmetrisk til turbinehuset.

 

Blow-off

TiAL QR 25mm BOV Black - Aluminium Flange

De er integreret i ladeluftstrømmen før gasspjældet. Det bevirker, at når gasspjældventilen lukkes pludseligt, ved gearskift og pludselig speeder forekommer, dvs. ingen tilbagestrømning af den allerede transporterede ladeluft rammer kompressorhjulet. Hvis der opstår sådanne svingninger med højt tryk, kan dette endda skade kompressorhjulet. Recirkulationsventilen "detekterer", når trykket stiger pludseligt og frigiver den overskydende ladeluft tilbage i indtagsområdet inden kompressorsiden, så selve kompressorhjulet forbliver i høj hastighed længere. Blowoff der ikke er recirkulerende fungerer på samme måde, bortset fra at den simpelthen frigiver overskydende luft til omgivelserne

 

Suction area

Den kortest mulige ladeluftstrøm med få, men bløde bøjninger og dermed lavt sugrørvolumen resulterer i en hurtig reaktion med det lavest mulige tryk- og gashåndteringstab.

 

Intercooler

Foruden opbygning af boosttrykket er der også en uønsket stigning i temperaturen i ladeluften i turboladeren, som repræsenterer en højere motorbelastning (knock limit, forbrændingskammerets temperatur, tryk osv.) ). Desuden, jo varmere luften er, jo mindre densitet har den, dvs. mindre ilt og mindre motorkraft. Så målet er at køle luften, hvilket en intercooler gør. Dens fordele er mere kraft, drejningsmoment, kompression, stabilitet, fortænding samt mindre forstærkningstryk ved den samme effekt, forbrug og oktanklassificering. Størrelsen på intercooler afhænger af den mængde luft, der skal tvinges igennem, og ladeluftens temperatur. Se Air-Air Intercooler og Air-Water Intercooler.

Intercooler - TR1045 - 860HP | TRE

 

Udstødningstemperatur

En turbo benzinmotor anbeales max til 850 ° C til ca. 950 ° C under fuld belastning, kan være højere i kort tid (afhængigt af indstilling), skal dog forblive under 1050 ° C, ellers er det med stor sandsynlighed en for mager blanding. For turbomotorer skal temperaturen måles i eller i nærheden af ​​turbo (hvis muligt før).

 

Udstødningsmanifold

Motor

Denne udsættes for en højere termisk belastning i turbomotoren end i den naturligt sugemotor. På den ene side udsættes det for et højere modtryk op til turbinen, og på den anden side skal den absorbere vægten af ​​turboen og om nødvendigt Wastegaten. Som et resultat fungerer manifolden bedre og har brug for materialer af høj kvalitet (også til pakninger, skruer, møtrikker). Der er 2 måder at bruge udstødningsenergien på.

 

Udstødningssystem

Man skal have en så stor rørdiameter som muligt, lyddæmpere uden store begrænsninger og få, men bløde bøjninger, fordi turboens levetid udfra temperaturgradienten, som naturligvis er højere med mindre udstødningstryk. Med hensyn til støj er turbomotoren mere fordelagtig end en naturligt suge motor, fordi turbinen optager en del af støjen og fungerer som en lyddæmper.

Diverse

 

Katalysator

Af hensyn til høj ydeevne bør en metalkatalysator bruges til en turboladet motor, da denne har større tværsnit i bikagestrukturen end keramiske katalysatorer. Dette hjælper med at reducere modtrykket i udstødningssystemet.

 

Lyddæmper

Disse bør ikke have nogen kamre eller begrænsninger, især ved højt ladetryk, da dette fører til øget dynamisk tryk, hvilket har en negativ indvirkning på turboladeren. Under turbodrift skal udstødningssystemet være så stort som muligt af hensyn til høj ydeevne.

 

 

.

 

.